پیشنهادات شگفت انگیز

سبد خرید

کاربری:

فواید ماهی سفید

فواید ماهی سفید

به دلیل مقدار جیوه کمتری که ماهی سفید نسبت به سایر ماهی ها دارد و فواید آن برای درمان بعضی از بیماری ها خوردن ماهی سفید توصیه می شود.

ماهی سفید نه تنها در شمال ایران که در سراسر دنیا یک ماهی معروف خوراکی و سرشار از مواد مغذی به شمار می رود.

ماهی سفید بیشتر در دریای مدیترانه و آتلانتیک صید می شود بدنی سفید و بلند با ۵ باله دارد که خیلی هم بزرگ نمی شود. معمولا بزرگترین ماهی سفید به اندازه ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر طول دارد . گوشت سفیدی این ماهی برای طبخ غذاهای بین المللی مناسب است. این ماهی به علت آن که حداقل سموم از جمله جیوه را از محیط دریافت می کند نسبت به ماهی های دریایی و اقیانوسی دیگر سالم تر است.

خواص ماهی سفید

خواص متنوع ماهی سفید شامل موارد زیر می شود

امگا ۳ – پروتئین – کلسیم – پتاسیم – منیزیم – ویتامین B و فسفر.

یک وعده غذایی متداول و معمول ماهی سفید حاوی ۹۰ کالری است. این ماهی هیچ نوع کربوهیدراتی ندارد.

این ماهی بهترین ماهی برای بیماری های قلبی و التهابی است و برای کاهش خستگی، رفع کلسترول، رفع گرفتگی عضلات، و تقویت چشم و استخوان ها یک منبع غذایی فوق العاده است.

پروتئین موجود در این ماهی یکی از منبع های انرژی برای رفع خستگی است. علت آن هم گوشت بدون کربوهیدراتی است که این ماهی دارد.

افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند معمولا به بیشتر مواد غذایی واکنش نشان می دهند. ماهی سفید از معدود غذاهایی است که تقریبا تمام افرادی که از بیماری های دستگاه گوارش رنج می برند بدون نگرانی می توانند از آن استفاد کنند. رفع التهابات، بهبود دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی رفع آن ها از خواص این ماهی است. مصرف مداوم ماهی سفید مانع از ابتلا مجدد فرد به بیماری های گوارشی می شود.

بعضی از مطالعات نشان داده است که مصرف میزان کمی از ماهی سفید در هفته باعث رفع و درمان همیشگی گرفتگی عضلات می شود. به همین دلیل به خانم ها در دوران بارداری و عادت ماهانه توصیه می شود مصرف ماهی سفید را نسبت به ماهی های دیگر ترجیح دهند تا انقباضات شکمی در آنها برطرف شود. از طرف دیگر کم بودن جیوه در این ماهی یکی دیگر از مزایای این ماهی بخصوص برای زنان باردار است.

هر چند ماهی سفید نسبت به ماهی های چرب دیگر مثل ماهی تن امگا ۳ کمتری دارد، ولی به دلیل کالری کم و چربی غیر اشباع، این ماهی یکی از منابع تغذیه ای خوب برای بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون محسوب می شود.

بعضی از افراد به طور ژنتیکی کلسترول خون بالایی دارند. چه جزو این دسته از افراد باشید و چه در حال حاضر مبتلا به چربی خون باشید این ماهی یکی از منابع غذایی خوبی است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون می شود.

ماهی سفید از ماهی های دیگر کلسیم بیشتری دارد. به همین دلیل خوردن ماهی سفید باعث تقویت استخوان ها، و افزایش تراکم استخوان می شود که بهترین راه کنترل و پیشگیری از پوکی استخوان است.

این ماهی به دلیل کاهش دادن التهابات، برای بیماری هایی مثل پسوریازیس و اگزما و افرادی که پوست حساسی دارند، علت داشتن پوست سالم تر است.

خاصیت ضد التهابی ماهی سفید باعث تقویت غضروف های بین استخوان شده در نتیجه مفاصل راحت تر حرکت می کند.

نیاسین موجود در ماهی سفید باعث کاهش افسردگی و اضطراب شده و حتی برای بیماران مبتلا به افسردگی های دو قطبی بسیار مفید است .

شکل ظاهری هردوی این ماهی ها خیلی شبیه به هم است و این اواخر هم ماهی تیلاپیلا مصرفش خیلی متداول شده است. بد نیست بدانید که ماهی تیلاپیلا چربی بیشتری نسبت به ماهی سفید دارد. در حالی که ماهی سفید کلسیم بیشتری دارد و چربی موجود در آن به شدت کلسترول بد را پایین می آورد. به همین دلیل نسبت به ماهی تیلاپیلا سالم تر است. متاسفانه معمولا ماهی تیلاپیلا را به دلیل مزه اش بیشتر افراد ترجیح می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید