پیشنهادات شگفت انگیز

سبد خرید

کاربری:

مواد مهم فسفر در موادغذایی

منابع فسفر در موادغذایی

شناخت منابع فسفر در موادغذایی یکی از موارد با اهمیت است. فسفسر در بسیاری از فعالیت های انسان نقش مهمی دارد. کمبود آن مشکلات جدی برای افراد به وجود خواهد آورد. لذا باید با شناخت این موادغذایی و استفاده مداوم آن ها از این موارد جلوگیری کنید. در این بخش از فروشگاه آنلاین دارافود قصد معرفی منابع مهم فسفر در موادغذایی را داریم. لذا تا پایان همراه با ما باشید.

همان طور که گفته شد این در صروت کمبود این ماده در بدن مشکلات جدی پیش خواهد آمد. در ادامه به توضیح مختصر از کمبود فسفر در بدن خواهیم پرداخت.

کمبود فسفر در بدن :

کمبود فسفر در بدن معمولا با هیپو فسفاتی یا سطوح پایین فسفات خون همراه میباشد. این مورد بر تمام اعضای بدن تاثیر بگذارد و ممکن است منجر به ضعف عضلانی، استخوان درد، شکستگی، تشنج، و مشکلات تنفسی شود. البته مقدار بیش از حد فسفر نیز در بدن تأثیرات منفی خود را دارد.

تأثیرات منفی مقدار بیش از حد فسفر :

اگر میزان فسفر بیش از حد بالا یا پایین برود می تواند باعث مشکلاتی مانند بیماری های قلبی ، درد مفاصل و یا خستگی شود. همچنین یکی دیگر از تأثیرات منفی مقدار بالای این ماده ، در بیماران کلویه است. در حالت بالای آن این بیماران را در هنگام دفع دچار مشکل میشوند. از این رو این افراد باید جهت مصرف موادغذایی دارای فسفر دقت داشته باشند.

منابع مهم فسفر در موادغذایی :

منابع مهم فسفر در موادغذایی بسیار میباشند. این موارد هر کدام دارای درصد قابل توجهی از مقدار مورد نیاز برای مصرف روزانه را در خود دارند.

گوشت سینه مرغ و بوقلمون :

شما میتوانید با خرید مرغ به خصوص سینه مرغ تا حد زیادی نیاز روزانه خود را از فسفر تأمین نمایید. هر 140 گرم مرغ یا بوقلمون پخته شده در فر حاوی حدود 300 میلی گرم فسفر است که بیشتر از 40 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه فسفر را در خود دارد.

البته دقت نمایید که قسمت‌های سفیدتر مانند گوشت سینه مرغ فسفر بیشتری از قسمت‌های تیره مانند ران آن دارد. همچنین روش‌ پخت و پز نیز می‌توانند محتوای فسفر گوشت را تحت تأثیر قرار دهد. با فرپزکردن مرغ بیشتر فسفر موجود در آن حفظ می‌شود، در حالی که مرغ آب پز حدود 25 درصد فسفر خود را از دست می‌دهد.

دل و جیگر و مغر گوسفند و گوساله :

دل و جیگر گوسفند و به خصوص مغز گوساله منابع عالی فسفر در موادغذایی هستند. 85 گرم مغز گاو سرخ شده حاوی تقریبا 50 % مقدار مورد نیاز روزانه برای افراد بزرگسال است. البته مصرف و خرید جگر مرغ به مقدار 170 گرم نیز 100 % از مقدار مورد نیاز روزانه فسفر شما را تأمین میکند.

فرآورده های فرعی گوشت همچنین سرشار از سایر مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، ویتامین B12، آهن و سایر مواد معدنی هستند. با اضافه کردن این فرآورده ها به رژیم غذایی خود به غذاها طعم و رنگ بهتری دهید.

ماهی ها یکی از منابع مهم فسفر ر موادغذایی :

به دلیل وجود فسفر در انواع ماهیان مصرف و خرید ماهی از هر نوع آن یکی از منایع مهم برای دریافت فسفر مورد نیاز روزانه میباشد. برخی از این مواد غذایی، نظیر ماهی سالمون، ساردین و خال‌خال‌ماهی نیز منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 با خاصیت ضد التهابی هستند که بدن را در برابر سرطان، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مزمن محافظت می‌کند.

لبنیات از دیگر منابع مهم فسفر :

تخمین زده می شود که 20 تا30 % فسفر موجود در میانگین رژیم غذایی یک آمریکایی از محصولات لبنی نظیر پنیر، شیر و ماست تامین می‌شود. برای مثال تنها 28 گرم پنیر رومانو حاوی 213 میلی گرم فسفر (30% مقدار مورد نیاز روزانه و یک پیمانه (245 گرم) شیر بدون چربی حاوی 35% مقدار مورد نیاز روزانه است.

انواع مغز ها :

بسیاری از مغز ها مانند مصرف و خرید آجیل‌ منابع خوب فسفر به حساب می آیند. اما فندق برزیلی مقدار قابل توجهی بالاتر از این فهرست قرار دارند. تنها نیم پیمانه (67 گرم) فندق برزیلی بیش از 60% نیاز روزانه بزرگسالان را برطرف می‌کند.

دیگر آجیل‌ها که حاوی حداقل 40% مقدار مورد نیاز روزانه در هر نیم پیمانه (60 تا 70 گرم) هستند شامل بادام هندی، بادام، دانه کاج و پسته می شوند. همچنین منابع عالی پروتئین‌های گیاهی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی هستند. مصرف منظم این دسته از آجیل‌ها باعث بهبود سلامت قلب می‌شود.

درست مثل بذرها، بیشتر فسفر موجود در آجیل‌ها بعنوان اسید فیتیک ذخیره می‌شود که قابل هضم نیست. البته خیساندن می‌تواند این مشکل را برطرف کند ولی برخی تحقیقات و مطالعات با این موضوع موافق نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید